Tuesday, June 4, 2013

New York!!!

Nu har vi varit hemma i över två veckor efter vår New York resa. Gud vad tiden går! Hur som helst så  hade vi 5 dagar av sightseeing, shopping och allmänt hängande i denna otroligt coola stad.
De flesta mornar åt vi frukost på vårt favvo-café Le Pain Quotidien.

Vars en tallrik med surdegsbröd fullkomligt täckt av diverse pålägg, kaffe och färskpressad apelsinjos gjorde att vi kunde ta oss an staden!

Bleecker Street var ett självklart mål. Här är det grym shopping och härlig atmosfär. Vi var lite tidiga den dagen vi var där och satt i en park och väntade på att butikerna skulle öppna. Denna gången gick jag i många vintage butiker och det var otroligt bra.

Vi besökte Chelsea Market. Häftig galleria som är en ombyggd fabrik där man förr tillverkade Oreo kakan. Här fanns massor med caféer och matbutiker.

Vi hade blivit tipsade från flera håll att gå till restaurangen The Spotted Pig i Greenwich Village och äta deras välkända hamburgartallrik med Rouqeford-ost och skosnöre-pommes frites. Så himla gott!!!

Varje dag bjöd på sol och varma vindar och det var helt underbart. Här är vi någonstans i West Village. Vi gick omkring mest hela tiden och insöp stadens puls.

Här har vi 5th Avenue som är den stora gatan mitt i city. Här är det enorm liv och rörelse dygnet om. I bakgrunden Empire State Building.

Här är vi bredvid Flatiron Building och Empire State Building i bakgrunden.

Flatiron Building. Och här tänker ni säkert; Vilken sol snackade bruttan om? Men jag lovar, detta var tidigt och solen kom någon timme senare!

Coca-Cola leverans på 7th Avenue.

Förra året när vi var i New York åkte vi upp i Empire State Building. Denna gången nöjde vi oss med att titta upp. Med risk för svindel! Herregud vilka skyskrapor det finns här.

Det blev ett gitarrinköp också. Kan ju inte lämna NYC utan en gitarr som handbagage! Har jag fått höra... Och det har ju stämt hittils! Denna Gibson ES 335 fick följa med hem.

Sista dagen hade vi bestämt att gå över Brooklyn Bridge. Tyvärr var det regn och fullständig dimma. Så att det var sol varje dag var en liten överdrift... Gjorde i och för sig inte så mycket eftersom vi åkte till flygplatsen kl 13 denna dagen. Vi tog i allafall en taxi ner till Financial District för att komma fort dit vi skulle.

Det positiva med vädret var väl att vi var nästan ensamma där uppe på bron!

Manhattan skyline...
Vi fick oss en urgod frukost i Brooklyn i allafall på ett mysigt café där vi kunde sitta framför fönstret och spana på alla Brooklyn-bor som skyndade genom regnet.

Turkisk yoghurt med granola och frukt, scones med blåbär och en Latte.

Brooklyn Bridge byggdes i slutet av 1800-talet och går från Manhattan till Brooklyn över East River.

Då vi var tvungna att checka ut från hotellet innan lunch fick den nya familjemedlemmen följa med oss på turen över till Brooklyn... Kan ju inte lämna kvar honom i bagagerummet på hotellet alldeles ensam!
Jaha, det var NYC det. Vi kommer garanterat tillbaka!